Van Bakker Besseling naar Bakker Koning: KONINGKLIJK VAN SMAAK

Met de overname van de bakkerij van Besseling staat de teller voor Bakker Koning op 13. We spreken Gerard en Karla Borst op hun nieuwe stek in winkelcentrum Streekhof.


Gerard Borst (57) werkte tot 6 jaar geleden in de automatisering. Van brood en banket had hij geen verstand. Tot hij de kans kreeg om de toen 8 vestigingen van Bakker Koning over te nemen. Het leek geen voor de hand liggende keuze, maar achter ieder verhaal schuilt nog een dieper verhaal.




Van automatisering naar de bakkerij, waarom?

Gerard: ‘Ik kende bakker Koning vrij goed en ben gevraagd voor de functie. Puur omdat ze wisten dat ik het zou kunnen. Ik was weliswaar werknemer, maar had ook binnen die baan mijn eigen toko en dacht als ondernemer. Niet zo gek als je naar mijn achtergrond kijkt. Ik kom uit een echte ondernemersfamilie. Mijn ouders, ooms en tantes, mijn broers en zussen. Ik was de enige die in loondienst werkte leek wel. Toen deze kans me werd geboden was er geen twijfel. Als ik mensen in de automatisering kan managen, dan kan ik dat ook binnen het bakkerswezen. Bovendien sprak de ambachtelijke, verse kwaliteit me enorm aan.’

Hoe reageerde het thuisfront?


Karla: ‘Ik dacht eerst dat het een grapje was. Al snel begon ik het idee ook heel leuk te vinden. Ik kom zelf uit de zorg en was lange tijd thuis voor onze vier zoons. Toen we bakker Koning overnamen waren zij al groot genoeg om weer alle kanten op te kunnen. We begonnen met 8 winkels en binnen twee jaar hadden we er nog 3 bij. Nu staat het aantal op 13. Ik help daar waar het nodig is, in zowel de bakkerijen als in de winkels.’

Hoe kwamen jullie tot overname van bakkerij Besseling?

Gerard: ‘Garm zocht een geschikte overnamekandidaat en benaderde ons. We hadden direct een leuke klik. We zijn Westfriezen onder elkaar en dat praat makkelijk. Hij zag dat ook wij ambachtelijk bakken en onze winkels bij elkaar passen. Het besluit was vrij snel genomen.’

Zijn jullie nu zelf ook bakker?

Gerard: Nee, je moet iedereen laten doen waar ze goed in zijn. Daarom hebben we ook hier in Streekhof al het personeel overgenomen. We zijn heel blij met de bakkers en het winkelpersoneel. Zij maken het heerlijkste brood en banket en klanten worden geholpen door vertrouwde gezichten. Dat vinden wij belangrijk. Het mooie is dat wij van elke overname leren. Hoe doen ze het hier? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Dat leidt tot mooie innovaties.’

Wat gaan jullie veranderen in de winkel in Streekhof?

Gerard: ‘We gaan eerst eens bekijken wat goed werkt en wat anders kan. We schuiven het beste van onze beide assortimenten in elkaar en voegen daar extra lekkernijen aan toe. Bakker Koning is sterk in koek en dat laten we proeven.
Uiteraard maken we ook de uitstraling van de winkel passend bij onze bakkerswinkels. Denk aan logo, gevelreclame en alle reclame-uitingen. Die materialen ontwikkelen wij zelf voor alle winkels.’

Jullie staan zelf niet in de winkel, hoe houden jullie contact met de klanten?

‘We zullen regelmatig in het winkelcentrum zijn en goed contact houden met het personeel. Daarnaast is actieve feedback van de klanten meer dan welkom. Vertel onze medewerkers je mening, laat een berichtje achter op onze Facebookpagina of via de website www.bakkerkoning.nl.
Wij hopen op ’t vertrouwen van de klant en luisteren graag.’