Albert Heijn zet in op gezonder leven en een betere wereld

Eind vorig jaar werd de Deen in Streekhof omgedoopt tot Albert Heijn. In de winkel die al jaren dienst deed als supermarkt. Nu onder een nieuwe naam, met een nieuw uiterlijk, een nieuw assortiment, een nieuw concept, maar met vertrouwde gezichten. Ook Niek Schouten uit Grootebroek is gebleven. Als supermarktmanager voelt hij zich bij zijn nieuwe werkgever als een vis in het water.





Niek Schouten (34) was geen schoolganger. Na het vmbo gaf hij er al de brui aan, niet wetende welk beroep bij hem zou passen. Onder zachte dwang van zijn ouders ging hij aan het werk bij de supermarkt waar hij al een bijbaantje had: Deen. Dat beviel zo goed dat hij zich verder wilde ontwikkelen in de retail. Op het Horizon College haalde hij in de avonduren mbo 3 en 4. Later voegde hij daar een hbo-opleiding retail management aan toe.
Zo zie je maar, als je eenmaal op de goede plek zit krijg je vleugels.

Niek werkte bij filialen in Enkhuizen, Medemblik, Volendam en Hoorn. Drie jaar geleden ging hij als manager bij Deen in Streekhof aan de slag. En toen kwam de overname door Albert Heijn. “Dat ging allemaal heel snel. In februari vorig jaar hoorde we van de plannen en in september is de Albert Heijn hier in Streekhof groots geopend.
Natuurlijk was het wel even spannend, maar gelukkig kon al het personeel gewoon blijven. Persoonlijk is het voor mij weer een mooie, nieuwe stap.
Ik ben nog steeds manager, maar het winkelconcept is hier heel anders.”

Kun je uitleggen hoe anders?


Voorheen stond ik meer in de winkel. Nu ben ik veel meer bezig met het management achter de schermen, personeelszaken, taakverdeling, omzet en dergelijke. Dat is leuk, ik leer veel nieuwe dingen en kan met team echt aan het succes van dit filiaal bouwen.

Wat vind je specifiek goed aan het winkelconcept van de Albert Heijn?


“We leggen de focus op milieu en natuur. Beter leven en gezond eten zit sterk in onze missie. Daarin maken we echt een verschil. En dat moet ook; met alle circa 1100 AH filialen, waarvan 895 in Nederland, vullen we zo’n 5 miljoen borden per avond. Dat geeft een verantwoordelijkheid waaraan we hebben bij te dragen.”

Hoe uit deze missie zich in de winkel?


“Dat doen we op verschillende manieren. Zo hebben we een AH app voor op de telefoon waarin je voor 12 euro per jaar ook premiumlid kunt worden. Dan krijg je altijd 10% korting op ons biologische assortiment. Daarnaast stimuleren we de aankoop van groenten en fruit, het percentage vers in de winkelwagens brengen we steeds verder omhoog. Hoe? Door acties, de routing in de winkel, het continu vers houden en uitbreiden van het aanbod, noem maar op. We hebben ook een steeds groter vegetarisch en vegan assortiment. En per mei gaan alle plastic zakjes eruit. We hebben dan alleen de vershoudzakjes. Op ons hoofdkantoor werkt een heel team dagelijks aan het verbeteren en verduurzamen van onze verpakkingen. Ook daar maken we slagen.”

Hoe ga jij als supermarktmanager met je team om?


“Ik geef leiding aan een team met managers van drie afdelingen: afdeling kassa, bloem en planten, afdeling houdbaar en afdeling AGF (aardappelen, groenten, fruit) en brood. Met hen bespreek ik elke week de gewenste KPI’s, een moeilijk woord voor prestaties en resultaten. Samen plannen we de taakverdeling. Zij vertalen dit weer door naar de werknemers op hun afdeling. Het online systeem van Albert Heijn geeft mij veel hulpmiddelen om mijn werk zo goed moeilijk te doen. Daarin heb ik veel vrijheid om de winkel passend te maken bij de regio. De klanten hier zijn anders dan bijvoorbeeld in Volendam. De begeleiding vanuit het hoofdkantoor is uitstekend, Albert Heijn is goed voor de medewerkers. Dat helpt hen te groeien en mij ook een goed manager te zijn.”

Albert Heijn
De Middend 25-252
Bovenkarspel